Wednesday 15 June 2011

HAMPAS

Salam Sejahtera Salam 1 Malaysia,




Kali ini, saya agak tertarik dengan isu mahasiswa hampas ini, ada yang menyatakan bahawa NC UTM  yang keluarkan dan ada yang kata tidak keluarkan penyataan berikut "Kalau kita terus menghantar semua pelajar cemerlang ke luar negara, yang tinggal di universiti dalam negara hanya pelajar ‘hampas’, jadi macam mana universiti kita hendak mencapai tahap yang lebih baik?"
Dalam akhbar Staronline pula, " Khaled was responding to a statement by Universiti Teknologi Malaysia (UTM) vice-chancellor Prof Datuk Dr Zaini Ujang that local universities were full of “trash” as the best students had been sent overseas to further their studies.

link di sini : star online ,Utusan , mynewshub

Manakala pernyataan UTM Portal pula menyatakan demikian "Sebagai jawapan Prof Zaini menyangkal dakwaan tersebut sebagai tidak berasas dan tidak mengambil kira faktor tempatan, termasuk dari segi realiti tanggungjawab sosial universiti tempatan. Istilah ‘hampas’ tidak digunakan oleh Prof Zaini. Ceramah tersebut disampaikan dalam bahasa Inggeris."

Link di sini : UTM Portal


Antara betul ataupun tidak, hanya tuan empunya badan tahu, apa yang dimaknakan oleh si penyebutnya. Saya di sini bukan hendak mengulas panjang tapi satu benda yang saya hendak ketengahkan adalah kalau betullah mahasiswa dalam negara kita adalah hampas, tidaklah Universiti di Malaysia menwarnai carta-carta ranking universiti terbaik di dunia, tidaklah USM menjadi APEX dan kalau betullah mahasiswa kita hampas, tidaklah UTM akan mendapat status RESEARCH UNIVERSITI..

Darren Lai

1 comment:

  1. Tapi kalo difikirkan ikut statisik dan penilaian secara akademik (w/o inlcuding inner potential) mmg yg bijak2 semua lari ke luar negara. Sy ade rakan yg A semuanya utk SPM pun lari ke luar negara dgn alasan pendidikan tertier di Malaysia tk bagus. Kalo kite tanya pelajar sek menengah yg tk tahu apa pon, mst akan pilih belajar ke luar negara kalo dpt result yg cemerlang.

    Itu kalo ikut pure statistic tp kite lebeh tahu. Di peringkat tertier, keputusan SPM tk mmbantu langsung, mgkin sekadar tiket masuk ke U pilihan. Kerajinan dan inner potential akan menentukan sama ada anda first class atau second class.

    ReplyDelete